Translate

Katakan TIDAK pada HARI VALENTINE!

Salam Alaik...

Kenapa kita mesti katakan TIDAK dan TAK BOLEH sambut Hari Valentine?

Hari Valentine tidak disambut oleh orang Islam (bukan budaya Islam) kerana tarikh 14 Februari adalah hari memperingati kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol juga hari mengenang dan mengagungkan tokoh barat bernama Saint Valentino.  


وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” 
(Surah Al-An’am : 116)


Sebagai orang Islam, kita mestilah mengetahui tiada istilah hari 'Berkasih Sayang' kerana setiap hari adalah hari Kasih Sayang. Cinta utama kita hanyalah pada Allah, Rindu kita pada Rasulullah, dan Sayang kita pada ibu bapa dan keluarga kita sahaja. Selain itu, s






JAKIM juga telah mengeluarkan FATWA hari Valentine adalah HARAM disambut oleh orang Islam kerana hari tersebut tidak pernah dianjurkan dalam Islam. Tambahan pula, roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya bercampur perbuatan zina dan maksiat dan ia amatlah bertentangan dengan ajaran Islam kita. 


Seperti yang kita sedia maklum, apabila seorang perempuan dan seorang lelaki yang halal berkahwin berdua-duaan ia boleh mengundang kepada zina dan perbuatan maksiat sebagaimana Allah telah berfirman di dalam al-Quran:

 وَلَا تَقْرَبُوا۟ ٱلزِّنَىٰٓ ۖ إِنَّهُۥ كَانَ فَٰحِشَةًۭ وَسَآءَ سَبِيلًۭ


"Dan jangan kamu hampiri zina kerana bahawasanya ia merupakan perkara keji dan jalan yang paling buruk."
(Surah al-Isra' : 32)

"ANDA BIJAK, JAUHI ZINA"


Nes Zinatulhayah,
12 Februari 2013,
Teratak Uswatun Kamunting, Perak...




0 comments:



Copyright © 2012 ♥ Not Everyone Shares ♥.