Translate

Senyum Sokmo!

Salam Alaik...


Jika kita ingin orang lain senyum pada kita, maka senyumlah kepada mereka...

Ada seorang sahabat saya pernah mengadu, dia senyum kepada seseorang tu tetapi tiada reaksi senyuman dibalas...malah ada orang pernah kata dia tak suka senyum, muka selalu serius...Erm, apa yang terjadi pada dia pernah saya alami dan saya rasa semua orang pun pernah kan?


Dari Jabir bin Abdullah r.a katanya:"Rasulullah SAW bersabda "Tiap-tiap perkara yang makruf menjadi sedekah. Antara perkara yang makruf itu ialah hendaklah engkau (semasa) bertemu dengan saudaramu (sesama anak Adam) biarlah dengan muka yang manis dan (kalau ada yang meminta air) hendaklah engkau tuangkan timbamu ke dalam bekas air yang dibawanya."


Bagi pendapat saya, fikirlah POSITIF...mungkin orang tu tak sedar kita senyum padanya atau mungkin dia tengah ada problem...Jadi, janganlah berputus asa untuk terus senyum kepada sesiapa yang kita jumpa melainkan niat untuk menggoda...^^

Dari Abu Zar r.a :- Rasulullah s.a.w bersabda : "Senyum kepada saudara (muslim)mu adalah sedekah, menyeru kepada ma'ruf dan melarang dari mungkar adalah sedekah, menunjukkan jalan kepada seseorang yang tersesat jalan adalah sedekah, menolong seorang yang penglihatannya kabur adalah sedekah, menyinkirkan batu-batu, duri-dudri dan tulang (dari jalan) adalah sedekah dan menuangkan air dari timbamu kepada timba saudaramu adalah sedekah". [Riwayat At-Tirmizi]


Biarpun dia tetap tak mahu membalas senyuman kita, kita perlu teruskan SENYUM SOKMO kerana SENYUM ITU SEDEKAH tetapi janganlah senyum tak bertempat setiap masa setiap waktu nanti lain pula orang kata...=D


10 Fakta menarik tentang SENYUM SOKMO:

Senyum Elok Untuk Tubuh
Setiap kali kita berkerut, kita secara tidak langsung menggerakkan 43 otot muka manakala apabila kita senyum kita hanya menggunakan 17 otot sahaja. Ada kajian mengatakan bahawa selalu senyum dapat mengurangkan tekanan darah. Tambah sedikit dengan gelak akan menyebabkan tubuh badan anda bersenam dengan sendirinya. Ketawa dapat menurunkan kalori sehingga 20%.

Senyum Ertinya Manusia
Satu perkara yang membezakan manusia dengan haiwan ialah senyum. Senyum bukan perkara yang diajar tetapi ia mekanisma semulajadi yang berlaku sewaktu kita lahir. Kajian menunjukkan setiap bayi yang disambut akan senyum pada 2 atau 3 jam selepas lahir.

Wanita Lebih Gemar Senyum
Fakta membuktikan bahawa wanita akan senyum 62 kali sehari berbanding lelaki yang hanya akan menunjukkan gigi (senyum) 8 kali sehari. Kajian ini dilakukan terhadap dua jantina yang mempunyai sama kerjaya dan di tempat yang sama kerana setiap tempat kerja mempunyai etika tersendiri.

Senyum Mempunyai Jenis dan Kelas
Gembira bukan satu-satunya perkara yang membuatkan kita tersenyum. Kajian menunjukkan manusia mempunyai 19 jenis senyuman. Ia bergantung kepada situasi dan emosi termasuk kebencian dan marah. Secara umum kita boleh menilai sama ada orang itu senyum ikhlas atau tidak.

Kecantikan Lahir Daripada Senyum
Apabila ditanya semasa soal-selidik di Scotland University, siapakah pelajar yang paling menarik? Masing-masing menuding jari ke arah mereka yang sedang senyum. Dalam laporan kajian, 69% wanita nampak muda dan menarik apabila senyum berbanding yang hanya menggunakan solekan semata-mata.

Senyum Panjangkan Hayat
Universiti Illinois telah melakukan sebuah kajian di mana apabila seseorang itu gembira dan selalu senyum hayatnya boleh mencapai satu dekad lebih berbanding yang tidak. Manakala kajian pada atlet pula boleh mencapai 7 tahun lebih.

Perkahwinan Yang Bahagia Datang Daripada Senyuman
Pengkaji di DePauw Uniersity pula mendapati pasangan yang mengukir senyuman dengan kerap kebiasaannya adalah pasangan yang paling erat. Kerana senyum mampu membuat bukan sahaja keluarga bahagia malah orang di sekeliling juga turut tertarik untuk bersama-sama gembira dan membentuk hubungan positif.

Senyum Tingkatkan Hormon Gembira
Senyum menurut kajian sains akan melepaskan hormon endorphins, hormon yang membuat manusia suka. Bukan itu sahaja malah ia juga meningkatkan bahan kimia dipanggil Serotonin iaitu bahan kimia yang mengurangkan tekanan dalam badan.

Lawan Demam Dengan Senyuman
Tahukan anda bahawa apabila kita senyum badan kita akan menghasilkan anti-body dan Sel T atau sel darah putih yang akan memberikan imunisasi optimum kepada badan.

Senyum Itu Wabak
Semasa kajian atau eksperimen dijalankan di Sweden, peserta yang terlibat menyatakan bahawa mereka menghadapi kesukaran untuk berkerut apabila melihat peserta lain senyum ke arah mereka. Apa yang terjadi tanpa disedari mereka akan senyum kepada mereka semula. Mulalah untuk senyum kerana satu dunia akan seyum kepada anda.


Nes Zinatulhayah,
9 Februari 2013,

Teratak Uswatun Kamunting, Perak...

0 comments:



Copyright © 2012 ♥ Not Everyone Shares ♥.