Translate

Ciri-Ciri Suami yang Soleh

Bismillahirrahmanirrahim...
Salam Alaik...

Ramai yang dah post kad kahwin kat rumah, setiap bulan ada je jemputan walimah...jealous? (tak apa...Jodoh awal, habis belajar, kerja dapat, duit ada...^^)

Barakallahulakuma wa baroka 'alaikuma wa jama'a bainakuma fi kher...

Tugas pertamaku bukan mencari dirimu tapi mensolehahkan diriku. Sukar untuk mencari soleh dirimu andai solehahku tidak setanding kesolehanmu. Janji Allah pasti ku pegang dalam misi mencari dirimu.

Siapa yang tak nak suami soleh (terbaik) kan? Even lelaki sekarang nakal mana pun mesti nak cari isteri solehah.

"Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan agenda mencari si soleh, tetapi berusahalah menjadi yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet mencari yang solehah, tetapi berusahalah menjadi yang soleh."



1-Kuat agamanya..
Biar sibuk macam mana, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yg kuat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yg tinggi biarpun dia pemuda paling miskin.

2-Baik akhlaknya..
Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara.

3-Tegas mempertahankan maruah..
Tidak pernah dia menjengah ke tempat2 yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam.

4-Amanah..
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.

5-Tidak boros..
Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.


6-Tidak liar matanya..
Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon lelaki soleh.

7-Terbatas pergaulan..
Sebagai lelaki dia tahu dia tak mudah jadi fitnah orang, tapi dia tak amalkan cara hidup bebas.



8-Rakan pergaulannya..
Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya.

9-Bertanggungjawab..
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya utk parents dan ahli familynya. Jika parentsnya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tak bertanggungjawab.

10-Tenang wajahnya..
Apa yg tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pd air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak. Berbahagialah kamu jika diintai calon yang demikian sifatnya...

~lelaki yang baik untuk perempuan yang baik~


InsyaAllah, mesti ada orang yang boleh memenuhi ciri-ciri suami terbaik mengikut Ustaz Azhar Idrus ni jugak kan?
Comments
3 Comments

3 comments:

  1. Dh ssh nk crik org cmtu..nth ad lg ntah x..jd jgn la mudh2 nk ckp "awk kn soleh" atau "xprlu istikharah sbb die dh soleh"..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. anonymous nama sebenar siapa??

      ckp belit2...sy rasa awk ni lelaki kn?
      mmg dh susah nak carik org cmtu...

      erm...org lelaki mmg cmtu eh, bila suruh buat xnak (byk kali dah)...
      tp bila sy bgtaw ada org ckp cmtu (org terdekat dia plak tu) boleh plak dia nk ckp sy mcm tu, sepatutnya ckpla kat org yg ckp cmtu jugak...

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Copyright © 2012 ♥ Not Everyone Shares ♥.